Kembali Ke Halaman Depan / Menu Utama List Resep Lainnya

Langkah Mudah untuk Membuat Gulai Udang yang Enak

LEZAT, NIKMAT, MUDAH dan Anti GAGAL.

Gulai Udang. Put all bumbu ingredients into a food processor and reduce to a paste. Add a little coconut milk if necessary. Tips Memasak Gulai Udang Nenas Sedap Dan Simple.

Gulai Udang Supaya kuahnya bukan sahaja sedap malah cantik bila mata memandang. Berikut adalah bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat masak lemak udang. Kari Udang sememangnya lauk kegemaran Che Nom.

Sedang mencari inspirasi resep gulai udang yang unik? Cara menyiapkannya memang susah-susah gampang. Kalau salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal gulai udang yang enak harusnya sih mempunyai aroma dan rasa yang bisa memancing selera kita.

Put all bumbu ingredients into a food processor and reduce to a paste. Add a little coconut milk if necessary. Tips Memasak Gulai Udang Nenas Sedap Dan Simple.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari gulai udang, pertama dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar sampai cara mengolah dan menghidangkannya. Tak perlu pusing jika mau menyiapkan gulai udang yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu menjadi suguhan spesial.

Di bawah ini ada beberapa tips dan trik praktis dalam mengolah gulai udang yang siap dikreasikan. Anda bisa membuat Gulai Udang menggunakan 17 bahan dan 3 tahap pembuatan. Berikut ini cara dalam menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam menyiapkan Gulai Udang:

  1. Sediakan 300 gr udang segar.
  2. Siapkan 1 btg serai geprek.
  3. Ambil 1 lbr daun salam.
  4. Siapkan 3 lbr daun jeruk robek.
  5. Siapkan 150 ml santan kental.
  6. Sediakan 1 bh tomat potong2.
  7. Ambil Segenggam cabe rawit (sesuai selera).
  8. Siapkan Bumbu halus:.
  9. Sediakan 6 siung bawang merah.
  10. Sediakan 3 siung bawang putih.
  11. Ambil 2 btr kemiri.
  12. Gunakan 5 bh cabe merah keriting (bisa ditambah).
  13. Ambil 1 ruas lengkuas.
  14. Ambil 1 sdt kunyit bubuk.
  15. Ambil 1/2 sdt ketumbar bubuk.
  16. Ambil 1/2 sdt lada bubuk.
  17. Ambil secukupnya Gula dan garam.

Resep lain : Langkah Mudah untuk Membuat Cimol (Aci Diemol) yang Bikin Ngiler

Sesiapa yang tak tau nak masak apa dengan udang, sila lah cuba. Selalunya Che Nom akan padankan kari udang bersama kentang, tapi boleh juga kalau nak letak bahan lain yang anda suka. Kepada penggemar udang, jangan risau tak tau nak masak apa lagi dengan udang kegemaran korang. Sebab RASA ada lima resipi udang yang sedap dan sangat senang nak masak.

Cara membuat Gulai Udang:

  1. Bersihkan udang dari kotoran, buang kepala dan ekornya, cuci bersih.
  2. Haluskan bumbu, panaskan wajan dg sedikit dg sedikit minyak, tumis bumbu halus dan bumbu kering hingga harum lalu masukkan udang aduk merata hingga berubah warna.
  3. Masukkan santan, aduk rata, biarkan mendidih, masukkan gula dan garam secukupnya, tes rasa, masukkan cabe dan potongan tomat, biarkan layu dan kuah menyusut serta kental. Marikan api dan sajikan..

Kalau tengah mood malas nak masa, cuba je salah satu resipi ini. Gerenti berselera makan dan akhirnya mood kembali ceria. Tapi sebelum tu, kita berpesan pesan dengan peringatan maklumlah manusia mudah lupa. Hari jom makan Kari Udang. orang utara tak kata kari udang. diaorang kata gulai udang hehe. jom masak resepi gulai udang. Kejap je nak masak kari udang ni tak macam kari ayam daging semua nak kena tunggu daging empuk la bagai. resepi kari udang senang & ringkas je nak buat sebab udang kan cepat je nak masak hehe.

Terima kasih telah membaca resep yang kami tampilkan di sini. Besar harapan kami, olahan Gulai Udang yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang sedap untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi untuk berjualan makanan. Selamat mencoba!


Resep lainnya :

  • Resep Mpasi 7m+ - Blueberry Oat yang Enak
  • Resep Sate Tahu Ke-2, Bikin Ngiler
  • Langkah Mudah untuk Menyiapkan Tumis brokoli udang #PekanPosbar_MasakSesuaiBudget yang Bikin Ngiler
  • Bagaimana Membuat Singkong goreng merekah yang Enak
  • Bagaimana Menyiapkan Botok tahu tempe yang Lezat Sekali